Instytut Małego Dziecka organizuje różne akcje społeczne, których celem jest promocja potrzeb i praw małych dzieci w przestrzeni społecznej. Dzięki temu Instytut ma możliwość włączyć rodziców i innych członków społeczeństwa w aktywne działania na rzecz małych dzieci.
Nasze doświadczenia pokazują, ze wiele dzieci z biednych, zaniedbanych środowisk nie uczęszcza do przedszkola, które umożliwiłoby im wyrównywanie ich szans i stworzyło korzystne warunki do rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego.
Wspólnie z Gazetą Wyborczą w 2007 roku zorganizowaliśmy akcję, której celem było znalezienie sponsorów, którzy zdecydowali by się przez jeden rok opłacać uczestnictwo dzieci w zajęciach przedszkolnych, które z powodu trudnej sytuacji finansowej nie chodzą do przedszkoli. Do akcji zgłosiło się 32 rodziny, których sytuacja życiowa i materialna nie pozwala na opłacenie pobytu w przedszkolu. Efektem akcji było znalezienie 12 sponsorów dla 12 dzieci, którzy opłacili pełny pobyt dzieci w przedszkolu. Pozostałym dzieciom Instytut zaoferował bezpłatny pobyt na swoich zajęciach.
Chcemy by jakość życia małych dzieci i ich rodzin w Polsce była lepsza, aby było więcej przyjaznych miejsc dla małych dzieci, a ich potrzeby i prawa były uwzględniane w przestrzeni publicznej.
Postanowiliśmy zbadać wspólnie z rodzicami z dziećmi i dziennikarzami Gazety Wyborczej, czy w przestrzeni naszego miasta małe dzieci i ich opiekunowie mają zapewnione podstawowe warunki codziennego funkcjonowania. Przez 7 dni odwiedzali oni różne miejsca – sklepy, centra handlowe, urzędy, restauracje, przychodnie, kina, muzea i w oparciu o standardy i kryteria wypracowane przez zespół Instytutu oraz rodziców uczestniczących w naszych zajęciach, sprawdzali na ile są one przygotowane na obecność małych dzieci.
Akcja zakończyła się marszem dzieci i rodziców z Placu Wolności na Stary Rynek, by zamanifestować, ze zależy nam by Poznań był miejscem przyjaznym dzieciom.
Przejście ze środowiska rodzinnego do przedszkolnego jest jednym z ważniejszych wydarzeń w życiu człowieka. Badania pokazują, ze ma wpływ na jakość życia , późniejsze sukcesy edukacyjne, zawodowe i życiowe oraz możliwości radzenia sobie z kolejnymi zmianami.
Celem akcji „Wsparcie na Starcie” było upowszechnienie znaczenia startu przedszkolnego, tworzenie przyjaznych warunków dla adaptacji w przedszkolu oraz wspieranie najbliższego środowiska przyszłych przedszkolaków – rodziny i przedszkola, by lepiej pomóc maluchom w tej ważnej zmianie.
W ramach akcji Instytut opracował informator o poznańskich przedszkolach zamieszczony w Gazecie Wyborczej wraz z cyklem artykułów o znaczeniu przedszkola i starcie przedszkolnym, zorganizował seminarium dla rodziców przyszłych przedszkolaków, dyżur telefoniczny w którym specjalista – psycholog z Instytutu odpowiadał na pytania rodziców oraz warsztaty dla poznańskich przedszkoli.